Att sköta den ekonomiska biten för en bostadsrättsförening ska inte behöva vara krångligt. Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare undviker föreningen att göra fel och skapa onödiga kostnader för bostadsrättsföreningens medlemmar. Vi på Nabo har lång erfarenhet av att hjälpa bostadsföreningar att hantera ekonomin på ett korrekt och tydligt sätt för att tillgodose både medlemmar, revisorer och myndigheter. Nabo har dessutom marknadens ledande digitala plattform; Ett användarvänligt och smidigt verktyg framtaget för att göra det enkelt för bostadsrättsföreningens styrelse att göra rätt.
Vilket ansvar har styrelsen i en bostadsrättsförening?
Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. För att lyckas krävs det också att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader.
Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:
- Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
- Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
- Deklarera moms i rätt momsperiod
- Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
- Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.
Varför är det bra med en ekonomisk förvaltare?
En ekonomisk förvaltare ser till att ekonomin i en bostadsrättsförening ger en rättvisande bild av föreningens ekonomi och en lättöverskådlig vy över föreningens ekonomiska situation. Även en person utan kunskaper i ekonomi ska kunna bilda sig en uppfattning om föreningens ekonomiska situation genom att läsa årsredovisningen.
En bostadsrättsförening är inget aktiebolag och betalar därmed ingen skatt på resultatet, men det finns fortfarande lagar och regler att följa. Med Nabo som föreningens ekonomiska förvaltare får ni hjälp med att se till att ekonomin hanteras enligt Bokföringslagen, Lagen om ekonomiska föreningar och Bostadsrättslagen. Vi ser även till att Bokföringsnämndens allmänna råd tillämpas för att bokföringen ska vara korrekt och er revisor kan genomföra en godkänd revision.
En ekonomisk förvaltare är en bra hjälp och ett bra bollplank till bostadsrättsföreningen för att hjälpa föreningen att navigera rätt i ekonomiska frågor teknikaliteter.
Det kan vara allt ifrån:
- Att säkerställa att deklarationer fylls i på rätt sätt och skickas in i tid
- Att sammanställa en årsredovisning på rätt sätt
- Att ge rådgivning i finansieringsalternativ
- Svara på legala frågor
- Hjälpa till på årsstämma
En ekonomisk förvaltare i en brf arbetar långsiktigt
Det är lätt att fastna i det mest omedelbara. Till exempel i att säkerställa att medlemmarna i föreningen betalar in tillräckligt mycket för att täcka de löpande utgifterna för sådant som lån och driften av fastigheten. God ekonomisk förvaltning bör dock handla om att säkerställa ekonomin i en bostadsrättsförening på lång sikt. Föreningen behöver ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Större projekt inom renovering och underhåll kan finansieras på olika sätt, en ekonomisk förvaltare för brf från Nabo kan gå igenom möjligheterna som finns och bidra med rådgivning kring olika finansieringsalternativ.
Enkelt och mobilanpassat verktyg
En resurs ni får tillgång till genom att anlita Nabo för ekonomisk förvaltning i en brf är vårt digitala verktyg. Det är ett redskap som gör arbetet med ekonomisk förvaltning mer överskådligt. Alla som är behöriga (till exempel föreningens medlemmar och revisorer) kan logga in med BankID. Verktyget har bland annat följande funktioner:
- Digital brevlåda, dokument- och avtalshantering
- Notis när du behöver agera
- Realtidsrapporter
- Attestering av leverantörsfakturor
- Integrerat bankkonto
- Bokföringsunderlag och bokslut
- Lägenhetsförteckning
- Integrerad ärendehantering
Verktyget säkrar god transparens, att uppgifter inte faller mellan stolarna och att den information som krävs för ekonomisk förvaltning i en brf alltid finns tillgänglig.
Varför väljer bostadsrättsföreningar Nabo?
Hos Nabo får du en fullförvaltning, med allt från medlemsavisering till inkomstdeklarationer och årsredovisningar. Er förening får tre stycken förvaltare som är ansvariga för de olika bitarna i er förvaltning. Vi har erfarna ekonomer, jurister, fastighetstekniker och fastighetsförvaltare som ger er i styrelsen och era boende en trygg vardag. Vi tycker att det ska vara enkelt att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening, vi är snabba i vår kommunikation med styrelsen och medlemmarna och tycker inte att några frågor är för dumma. Hos oss är det högt i tak och vi vill alltid ligga i framkant vad gäller kunskap, systemutveckling och kundbemötande. Med oss som förvaltare vill de boende sitta i styrelsen.
Utbildningar och kompetensutveckling
Vi kan erbjuda grundläggande utbildning för nya ledamöter i fastighet, ekonomi, juridik och hur den digitala portalen används på ett resursbesparande sätt. Vi kan hålla i fördjupande webinar inom ämnen såsom ekonomi, försäkring, juridik med mera. Vi står också för nyhetsuppdateringar med aktuell information för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare.